Структура пенсійної системи
Пенсійна система України, яка працює сьогодні, заснована на солідарності поколінь, коли нинішнє покоління працівників фінансує пенсії громадян, які вже завершили свою кар'єру. Це означає, що внески до пенсійного фонду України повністю використовуються для виплати нинішнім пенсіонерам. Таким чином, в умовах старіння населення змінюється співвідношення працездатних і пенсіонерів. У результаті загальні утримання в пенсійному фонді України стають недостатніми для підтримки належного рівня пенсій.
Така пенсійна система не задовольняє потреби в довгострокових ресурсах як фінансових установ, так і економіки України в цілому. З прийняттям Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» і «Про недержавне пенсійне забезпечення» була розпочата пенсійна реформа. Суть у тому, щоб перейти на трирівневу пенсійну систему, яка практично є міжнародним стандартом і показує ефективність у багатьох розвинених країнах світу:
1-ий рівень: Об'єднана система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування
При цій системі всі витрати, які перераховуються підприємствами та застрахованими особами до Пенсійного фонду України, негайно виплачуються нинішнім пенсіонерам. у порівнянні з другим і третім рівнем, об'єднана система має ряд недоліків:
- Відсутність індивідуальних пенсійних рахунків. Персоніфікація включає тільки облік внесків працівника і роботодавця у пенсійний фонд, але не дозволяє пенсіонеру претендувати на пенсію в розмірі, що дорівнює розміру його пенсійних внесків.
- Відсутність вибору індивідуальних схем пенсійних відрахувань. Єдина схема пенсійних внесків та отримання пенсійних посібників затверджена законодавством і не може бути змінена.
- Неефективне використання отриманих пенсійних внесків Державним пенсійним фондом. Кошти не вкладаються у прибуткові фінансові інструменти, оскільки проблема загального старіння населення змушує до негайного перенаправлення коштів на поточні виплати нинішнім пенсіонерам.
- Відсутність спадкування пенсійних нагромаджень. У разі смерті платника перераховані йому платежі за проєктом всієї трудової діяльності будуть перерозподілені на користь відрахувань нинішнім пенсіонерам.
- Ненадійність державної пенсії від інфляції та девальвації української валюти до основних світових валют.
2-й рівень: Накопичувальна система обов'язкового державного пенсійного страхування
Суть цієї системи полягає в тому, що частина внесків у Пенсійний фонд України (7% від заробітної плати працівника) буде спрямована Державний накопичувальний пенсійний фонд України. На відміну від системи солідарності, внески у фонд будуть персоніфіковані та будуть зараховуватися на індивідуальні пенсійні рахунки громадян.
Пенсія зросте майже на 1000 грн: хто може сподіватися на підвищення
Індексація пенсій у 2025 році буде не для всіх: хто опиниться за бортом підвищень
Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги
Зміни в правилах обміну валюти: заначка може перетворитися на розчарування
Кошти Накопичувального фонду будуть вкладатися в економіку України з метою їх захисту від інфляції та отримання інвестиційного доходу. Передбачалося, що система накопичення буде впроваджена у 2012 році.
3-й рівень: Недержавна пенсійна система
Суть системи полягає у створенні додаткових пенсійних накопичень шляхом добровільних внесків фізичних осіб і роботодавців. Основу недержавної пенсійної системи складають недержавні пенсійні фонди (НПФ) – юридичні особи, створені відповідно до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення», які мають статус некомерційних організацій (неприбуткових організацій), діють і здійснюють діяльність виключно з накопичення пенсійних внесків на користь учасників пенсійного фонду.
Учасники НПФ – це особи, на користь яких сплачуються пенсійні внески до НПФ, а інвестори – ті, хто роблять такі внески (самі учасники, їх роботодавці, професійне об'єднання або члени сім'ї).
Пенсійні накопичення учасників НПФ формуються шляхом пенсійних внесків, що сплачуються учасником, його роботодавцем або членами сім'ї, а також інвестиційним доходом, отриманим від вкладення коштів. Всі засоби, які зареєстровані на індивідуальних пенсійних рахунках учасників (пенсійні внески та інвестиційний дохід), є власністю учасників НПФ незалежно від того, хто сплатив внески – учасник, його роботодавець або родичі. Тому ніхто, крім учасника, не може розпоряджатися цими коштами.
Таким чином, система приватних (недержавних) пенсій заснована і діє на принципах, відмінних від державної пенсійної системи, що дає їй ряд істотних переваг:
- Ваша участь в приватній пенсійній системі є добровільним.
- Недержавна пенсія не позбавляє вас права на державну пенсію і не залежить від трудового стажу і заробітної плати.
- Виплачені пенсійні накопичення і отримані інвестиційні доходи реєструються на індивідуальних пенсійних рахунках учасників, що забезпечує їх право (або право їх спадкоємців) на отримання накопичених сум в повному розмірі.
- Учасник має право вибрати розмір і періодичність пенсійних внесків і виплат. Розмір недержавної пенсії не обмежений законодавством.
- Учасник має право встановити пенсійний вік (він може бути менше встановленого державного пенсійного віку до 10 років, тобто: для чоловіків - не менше 50 років і для жінок - не менше 45 років).
- Пенсійні фонди можуть бути успадковані особою (особами), яка є спадкоємцем власника таких коштів і виплачуються тільки один раз протягом п'яти робочих днів з моменту отримання відповідної заяви та необхідних документів. з метою збільшення інвестиційного доходу і розміру пенсійних виплат пенсійні фонди вкладаються у прибуткові фінансові інструменти.
- В цілях збільшення інвестиційного доходу і розміру пенсійних виплат пенсійні фонди вкладаються у прибуткові фінансові інструменти.
- Пенсійні внески не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб, сума сплачених пенсійних внесків може бути включена в податковий кредит.
- Учасники НПФ мають право на отримання інформації про своїх пенсійних рахунках, наданих протягом дії пенсійного договору.
- Учасник НПФ має право перевести пенсійні накопичення в інший НПФ, страхову компанію або на банківський пенсійний накопичувальний рахунок.
- Учасник НПФ може пригальмувати внесення пенсійних внесків або розірвати пенсійний договір, при цьому вже накопичені пенсійні фонди залишаться його власністю і будуть виплачені в разі досягнення пенсійного віку.
- Учасник НПФ має право на отримання одноразової пенсійної виплати у разі критичного стану здоров'я, інвалідності або від'їзду на постійне місце проживання за межі України.
- Участь у НПФ передбачає пенсійне забезпечення в Україні для осіб, які працюють за кордоном.
- Чинне законодавство України встановило систему суворого багаторівневого перехресного контролю діяльності НПФ.
Особливості розвитку недержавного пенсійного забезпечення в Україні
Недержавне пенсійне забезпечення формує третій рівень національної пенсійної системи і являє собою накопичувальні пенсійні програми на добровільних засадах. Так як солідарна пенсійна система не задовольняє повністю потреби громадян пенсійного віку, недержавне пенсійне забезпечення відіграє важливу роль для зростання доходів українських пенсіонерів. Однак сьогодні недержавне пенсійне забезпечення не користується достатньою популярністю серед населення.
Виявлено, що системі недержавного пенсійного забезпечення не вдалося залучити велику кількість учасників. Більшість наявних учасників — це працівники, пенсійні плани яких фінансують їх роботодавці. І вони зазвичай не звертають великої уваги на власні пенсійні рахунки або результати діяльності відповідного недержавного пенсійного фонду. Роботодавці платять понад 90% загальної суми накопичених пенсійних внесків, а інші – наймані працівники та приватні підприємці.
Наявні в Україні фінансові інструменти для інвестування жорстко обмежують можливість отримання інвестиційного доходу, вищого від рівня інфляції та можливість диверсифікації ризиків. Як наслідок, недержавні пенсійні фонди інвестують переважно у двох видах фінансових інструментів: державні цінні папери та банківські депозити.
Участь фінансових інститутів у системі недержавного пенсійного забезпечення:
- Недержавні пенсійні фонди: укладення пенсійних контрактів між адміністраторами пенсійних фондів та видатками таких фондів.
- Страхові організації: укладення договорів страхування довічної пенсії, страхування ринку посилання інвалідності або смерті учасника фонду.
- Банки: Укладення договорів про відкриття пенсійних депозитних рахунків для накопичення пенсійних заощаджень у межах суми, визначеної для відшкодування вкладів Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.
Визначено, що важливим напрямом розвитку недержавного пенсійного забезпечення є сприяння залученню в дану сферу більшої кількості страхових компаній і банківських установ. Необхідно створити сприятливі законодавчі та податкові умови для їх співпраці в рамках системи недержавного пенсійного забезпечення.
Джерела: westinvestgroup.com.ua, afj.org.ua