Український економіст Роман Шеремета, професор економіки університету Кейс Вестерн Резерв, розповів про свій експеримент, у якому він показує, що люди схильні купувати речі лише для того, щоб показати свій статус та вивищитися над іншими.

Читайте Знай в Google News!

Феномен, який досліджує Шеремета, вже давно відомий у соціальних науках. Торстейн Веблен сформував теорію так званого демонстративного споживання ще на межі ХІХ і XX століть. Однак український вчений як спеціаліст з експериментальної економіки зміг надати ще один доказ на користь цієї думки.

"Ми запросили студентів в аудиторію і дали їм тест на IQ. Кожного разу було 12 людей у групі. Вони складали тест, ми їх проранжували від першого до дванадцятого залежно від того, хто краще склав тест. Після цього ми дали їм гроші у якості винагороди: той, хто посів перше місце — отримав найбільше грошей; людина на 12-ому місці — отримала найменше грошей. Після цього ми дали їм можливість купити шоколад і сказали, що вони можуть використовувати тільки ті гроші, які заробили під час експерименту. Одній групі ми сказали, що те, що ви купите шоколад — це буде ваша приватна справа, ми не будемо нічого оголошувати, це буде анонімно. Другій групі ми сказали: "Коли оберете, скільки шоколаду ви хочете купити, будь ласка, підійдіть до дошки, напишіть ваше ім’я і скільки шоколаду ви хочете купити".

Виходить, яка різниця між цими двома сценаріями? У першому ваші покупки анонімні. В другому інші люди можуть бачити, що ви робите. Так ось, коли у нас купляли шоколад із написом на дошці, люди придбали у три рази більше шоколаду, зокрема чоловіки — у сім разів більше", — розповідає Шеремета про результати експерименту.

Популярні новини зараз

Перевіряйте банківську картку: українцям додатково виплатять по 4000 гривень

Віддавати по 10% від пенсії не доведеться: "Київстар" порадував стареньких бюджетним тарифом

Життя стане солодшим без цукру: в Україні супермаркети оновили ціни на сіль, майонез та кетчуп

Два тарифи на воду: нові ціни встановили для мешканців багатоповерхівок та приватного сектору

Показати ще

iPhone 12 mini, скріншот

"Отже, коли моя покупка щось демонструє іншим, — у цьому випадку вона демонструє, що я розумніший, починається спотворення ринку. Бо тільки люди, які мали вищий IQ, мали більше грошей і можливість купити більше шоколаду. Хоча насправді мені потрібно набагато менше шоколаду. Але, щоб показати, що я крутий чувак, я купляю багато. І такі тенденції прослідковуються і в інших покупках — скажімо, і iPhone, і того одягу, який ми носимо тощо", — ділиться український вчений своїми висновками.

Таким чином, коли ви приходите до магазину або плануєте покупки вдома - варто пам'ятати, що ваша мотивація може бути викликана саме демонстративним споживанням, і завдяки такій перспективі, є можливість уникнути зайвих витрат.

Варто зазначити, що у своєму дописі на фейсбуці Шеремета дещо спростив процедуру свого експерименту. Якщо виходити лише з його публікації у соцмережах, то може здатися, що дослідник недостатньо уваги приділив визначенню залежних і незалежних змінних, а також допустив низку інших методологічних помилок. Проте таке враження не зовсім вірне: результати експерименту були представлені у 2017 році у публікації у рецензованому науковому журналі Experimental Economics, де деталі викладаються більш повною мірою.

Обов'язково підпишись на наш канал в Viber, щоб не пропустити найцікавіше

Нагадаємо, "Теплі" кредити: як українцям економити на опаленні.

Як повідомляв портал Знай.ua, Література в інтернеті та відеоуроки: ці сім способів заощадять студентам гроші та час.

Також Знай.ua писав, Топ -5 продуктів, на яких не варто економити.