Ситуація із покупкою авіаквитків і необхідністю повернути свої кошти у зв'язку із карантином може бути різна. У цій статті ми поговоримо про права туриста та усі тонкощі процесу. І допоможемо повернути ваші гроші. Дізнайтеся, які підводні камені й нюанси можуть вас очікувати.
«Нельотний» час у карантин - чи повернуть гроші?
2020 рік ознаменувався тим, що карантин у зв'язку із пандемією коронавіруса був оголошений і введений практично в усіх країнах світу. Україна не стала винятком. Від страшної хвороби постраждали багато людей. І не тільки у плані захворюваності.
Багато країн закрили свої кордони, у зв'язку із чим передбачувані поїздки авіакомпаній Wizz Air (Візейр), Ryanair (Райанейр), SCAT (Скат), SkyUp Airlines (СкайАп) та інших стали неможливими. Польоти скасували, а людям із купленими заздалегідь квитками довелося залишитися вдома.
Україна у зв'язку із пандемією повністю закрила пасажирське сполучення із 17 березня 2020 року. Усі пункти пропуску через держкордон України для повітряного сполучення були відкриті з 15.06.2020 р. Серед тих, хто здобував авіаквитки, виникла паніка й питання: як повернути свої гроші?
Купувати квитки на літак українці могли двома основними шляхами:
1000 гривень від держави: як отримати допомогу пенсіонерам
Мобілізацію в Україні посилять: ТЦК змусять працювати ефективніше
Українцям дозволили не сплачувати за комунальні послуги: коли рахунки можна "заморозити"
Податкова перевіряє українців за кордоном: що вже відомо
- Через авіакасира туристичного агентства.
- Людина сама купувала авіаквиток через інтернет онлайн на сайті.
Українські туристичні агентства не надто поспішали повертати гроші за куплений тур, даючи обіцянки, що поїздку буде перенесено на більш пізній комфортний для клієнта термін. Усі бронювання туроператори обіцяли переглнути ще із кінця березня. І запропонувати оптимальні варіанти.
Авіакомпанії, як правило, повинні переносити вильоти на більш пізні дати. Вони пропонують обрати новий круїз до кінця 2020-го. І надають електронні ціни онлайн для того, щоб можна було зорієнтуватися. Звичайно, деякі люди дійсно розглянули перебронювання.
Однак є випадки, коли пасажирам, реййс яких не відбувся, потрібно повернути свої гроші, проте нічого не виходило. Найчастіше це стосується тих, хто збирався полетіти у період, на який припав той найжорсткіший термін карантину. Тож чи можливо повернути кошти за рейс, що не відбувся?
Щоб розібратися, як діяти споживачам при необхідності повернути гроші за квитки у разі непередбаченої ситуації, перш за все, необхідно знати про свої права. Перемога споживача дійсно можливо. Давайте поговоримо про все по порядку.
Права туристів під час карантину - що робити?
У кожного туриста є свої права, про які мало хто знає. Через карантинні обмеження, що виникли у 2020 році, клієнти авіакомпаній мають наступні права:
- Перебронювання авіарейсу на найближчу доступну поїздку.
- Бронь авіапоїздки на більш пізню дату до кінця 2020 року.
- Повне повернення вартості авіаквитка за скасований рейс.
Якщо ви не дуже обізнаний турист і не знаєте різних тонкощів, тоді знайомтеся із ними прямо зараз. Почнемо із того, що коли ви приходите до туроператора, він зобов'язаний видати туристичний договір, ваучер, надати квитанцію про оплату, страховку, квитки, пам'ятку.
Якщо хоча б чогось із перерахованого вище немає, повернути гроші навряд важно навіть у найспокійніші часи. У разі перенесення поїздки ціна питання може бути іншою, тобто вирости. Згідно із туристичним законом, такий варіант передбачається.
Причинами можуть послужити збільшення податків або виникнення нового податку, збільшення вартості транспортних послуг, а також зростання курсу гривні по відношенню до курсу євро/долара, тобто валюти, у якій виражена ваша путівка. Однак зростання вартості путівки не може перевищувати 5%.
І найголовніше: претендувати на повне повернення грошей за куплені авіаквитки ви можете тільки тоді, якщо рейс скасувала сама авіакомпанія. Тобто у нас в Україні - це 3 місяці жорсткого карантину.
Ви маєте право відмовитися від покупки, якщо ціна зросла більше, ніж на 5%. Або вам заявили, що вартість авіалінії значно зросла менше, ніж за 20 днів до відправлення. Тоді ви маєте повне право відмовитися від поїздки.
Право вимагати повернення грошей є, навіть якщо вас по прильоту переселили до іншого готелю. Для фіксації скарги необхідно звернутися до вашого турагенції. І написати заяву про повернення грошей.
Форс-мажорні обставини: як повернути гроші?
Повернути кошти у зв'язку із карантином без втрат можливо. Якщо рейс скасувала сама авіакомпанія, вона зобов'язана запропонувати перенесення або повернути кошти. Для повернення грошей необхідно звернутися у місце придбання авіаквитка.
Якщо купівля відбувалася на веб-ресурсі, користувачеві доведеться заповнити форму зворотного зв'язку. У шаблоні є опція «Отримати повернення». Натисніть на неї та вкажіть необхідну інформацію. Є встановлені Правила, що регулюють порядок, терміни й умови повернення вартості за авіаквиток після таких форс-мажорних обставин, як карантин.
Якщо пасажир запізнився на рейс уже після реєстрації, до неї, не встиг на зворотний рейс, такий квиток уже безповоротний. Тобто, якщо людина спізнилася, у більшості випадків повернути гроші за рейс не можна.
У випадку із коронавірусом абсолютна інша ситуація. Під час карантину повернення повної вартості квитка можливе. Якщо цього не відбувається, ви має право звертатися до туроператора.
На жаль, туроператори не дуже люблять «боротися» за ваші гроші. Але якщо ви авіаквиток набували через нього, ваше право вимагати допомоги у вирішенні даного питання.
Скільки грошей ви витратили на авіаквиток, стільки вам і повинні повернути. Неважливо, здійснювали ви оплату через Приват24 або інший інтернет-банк, чи готівкою - ролі не грає. Може розглядатися повернення вартості за авіаквиток як для дорослого, тк і неповнолітнього – такі моменти неважливі.
Пасажир повинен подати заявку в певну авіакомпанію на відшкодування коштів. У договорі, який практично ніхто ніколи не читає, приховані усі важливі моменти. Одна авіалінія може запропонувати заповнити анкету. Інша - відправити електронний запит на поштову адресу або оформити письмову заяву.
Покрокова інструкція:
- Звернутися в авіакомпанію.
- Зареєструватися у особистому онлайн-кабінеті на сайті авіалінії.
- Обрати вид відшкодування.
- Написати листа із проханням відшкодувати вартість за авіаперевезення, що не відбулася.
- Зафіксувати дату звернення.
- Усю інформацію про авіапереліт, що не відбувся, надіслати рекомендованим листом.
- Отримати заявку на повернення коштів (має прийти повідомлення, що вашу заяву прийнято у роботу).
У разі пандемії пасажир має право вимагати додаткове підтвердження права на відшкодування коштів - документ, що підтверджує скасований рейс. Довідку про скасування авіарейсу можна отримати у аеропорту.
Час розгляду заявки: скільки чекати?
Здебільшого правила роботи різних авіаліній схожі. Є, щоправда, деякі нюанси. Наприклад, ірландська бюджетна компанія Ryanair відновила польоти в Україну із кінця червня 2020-го року.
Авіалінією було заявлено про намір обробити 90% заявок щодо повернення квитків на скасовані через пандемію коронавіруса рейси. Вони вказували кінцеву дату розрахунку із пасажирами, що не відбулися, до кінця липня поточного року.
Представники українського лоукостера SkyUp заявили, що не повернуть повністю гроші за авіабілети при скасуванні рейсів у майбутньому, якщо авіалінія вирішить не виконувати перельоти через відсутність дозволу із боку країн призначення на в'їзд громадян України.
Авіалінії попереджають, що розглядати заявки пасажирів і виплати будуть у різні терміни: від 1-го до декількох місяців. SkyUp, наприклад, заявляла про терміни від 3-х до 6-ти місяців. МАУ обіцяла розглядати заявки протягом 90 днів.
Українське законодавство передбачає про розгляд пасажирської заявки на відшкодування коштів авіалінією за квиток терміном до 90 днів, тобто фактично 3 місяці. І за цей період часу компанія повинна відповісти заявнику.
Якщо авіаперевізник визнав обставини для повернення грошей, то повинен повернути кошти пасажиру, авіаперевезення якого так і не відбулося. Авіалінія може також послатися на умови, які дозволяють цього не робити. Але у такому випадку вона обов'язково повинна повідомити про це заявника.
Рішення не на свою користь із поверненню коштів можна оскаржити за допомогою судових розглядів. На майбутнє рекомендуємо стежити за статусом свого авіарейсу. У разі його скасування негайно звертатися до авіалінії.
Навіть через надзвичайні обставини авіаперевізник повинен запропонувати альтернативу. Це може бути повернення коштів або інший рейс. Якщо вас щось не влаштовує у перенесенні, ви завжди у праві вимагати повернення своїх грошей.
Авіалінії не мають права відмовляти пасажирам у виплаті грошей через такі обставини, як карантинні. Хіба що, якщо авіаквиток купувався за спецбезповоротний тариф.
Якщо ви зробили усе, як зазначено у вище запропонованій інструкції, однак авіакомпанія усе одно відмовляється повертати вам гроші, тоді направте претензію до авіалінії. Ви також маєте право звернутися до контролюючих державних органів.
Користувач може просити допомоги у Державного агентства України із туризму та курортів - це центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері туризму і курортів в Україні. А також звертатися до головного управління Державної споживчої служби України.
Фото